Sportmassage

Sportmassage

Voor wie sportmassage?


Sportmassage is niet alleen goed voor sporters. Op allerlei verschillende manieren kunt je (te) veel, (te) intensief of op een verkeerde manier bewegen. Ook tijdens je werk of het doen van het huishouden. Dit kan spierpijn geven door het ophopen van afvalstoffen.
Wanneer je je lichaam hier niet voldoende van laat herstellen, kunnen overbelasting en blessures het gevolg zijn. En een blessure vergt vaak lange tijd om volledig te herstellen. Bovendien blijft het vaak een zwakke plek, die makkelijk kan terugkomen.

Wanneer sportmassage?


Sportmassage is goed voor het lichaam voor, tijdens of na een inspanning. Die inspanning hoeft dus niet alleen geleverd te worden tijdens het sporten, maar dit kan ook tijdens de dagelijkse bezigheden zijn.

  • Voor een inspanning:


    Een stimulerende sportmassage is prettig voor een lichamelijke prestatie om de spieren te activeren. Het is geen vervanging van een warming-up, maar kan daar een aanvulling op zijn.

  • Tijdens een inspanning:


    Bijvoorbeeld in een pauze tijdens een wedstrijd of een training. Dit vermindert vocht en afvalstoffen in de spieren en houdt ze in goede conditie voor de rest van de wedstrijd.

  • Na een inspanning:


    Na een inspanning zitten er in je spieren vaak veel afvalstoffen en vocht. Dit geeft spierpijn. Een ontspannende massage helpt de spieren beter te doorbloeden en daardoor deze afvalstoffen af te voeren en zo het herstel te bevorderen en de klachten te verminderen. Ook hierbij geldt dat de massage de cooling-down niet vervangt, maar wel goed kan ondersteunen.